i-D, Vogue (Septembre No 910) + Svenska Elle med Trendbibeln, hösten 2010

svenska elle, Vogue (fr), i-DOdotellessani uusinta brittivogueta saapuvaksi Suomen maakamaralle lohduttauduin muiden lempilehtieni parissa. Ranskan Vogue ei petä koskaan. Lehti on kannesta kanteen täynnä upeita kuvia ja ranskalainen muotiestetiikka sopii minun tyylitajuuni. Se haastaa eri tavalla kuin i-D, jonka 30-vuotisnumeroa selaillessa huokailen katsojaa haastavien kuvien äärellä. En tarkoita, että kuvien sisältö olisi erityisesti haastava, vaikka aiheelta ovat usein provokatiivisia, mutta erityisesti ne ovat visuaalisesti haastavia hyvällä tavalla. Koin ahaa-elämyksiä tutkiessani perspektiivejä, valoa, varjoja ja minkälaisen viestin niillä voi luoda katsojalle. Mustavalkoiset kuvat toimivat minulle lähes aina. Ranskan Elle puolestaan on esteettinen “luku”- (siis katselu)kokemus eri tavalla. Se on klassinen ja erittäin laadukas. Taitto on usein myös erinomainen. Ruotsin Elleä luen, koska haluan tietää mitä naapurimaassa tapahtuu muodin ja trendien saralla. Suomi ja Ruotsi ovat usein niin lähellä toisiaan, mutta silti selkeitä eroja löytyy. Suomessa peruspukeutuja (ei luota kansainvälisiin klassikoihin, ei ole ekopukeutuja ja ei kuluta kovia kotimaisia vaatteiden tekijöiden luomuksia) paketoi itsensä usein moniin ruotsalaisten brändeihin kuten H&M, Lindex ja KappAhl. Suomi seuraakin usein Ruotsia vaatetrendeissä. Ruotsalaisten rinnalla ovat nykyään myös Mango ja Zara. Mangoa voisin käyttää jo ihan siitä syystä, että heidän mainoskasvonaan on viimeaikoina ollut upea Scarlett Johansson.

While waiting for British Vogue, I’ve been browsing visually breath-taking French Vogue, familier (Scandinavian-wise) Swedish Elle and always positively challenging i – D. I love French fashion estetics and Swedish Elle gives me good vibes been part of Scandinavian fashion-sense. Finns are used to many Swedish brands like H&M, Lindex and KappAhl – atleast those who are not that familier with some great Finnish fashion designers (or find them weird) or who are not fans of ecological (or ethical) consuming meaning 2nd hand like UFF and fleamarkets. Mango and Zara are too popular mong Finns challenging the Swedes. I could wear Mango – they’ve lovely Scarlett Johansson as their face.

Advertisements